Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Instalacja Paprykarz Szczeciński, ul. Wendy Apolinarego Tadeusza, Szczecin
Zdzisław K.: Dawniej w górach na wycieczkach, rajdach otwierało się paprykarz i bez pieczywka konsumowało się zawartość. Był to smak ryby ryżu trocin i długo z paszczy pachniało.
Miejska Szkoła Artystyczna I stopnia im. Konstantego Ryszarda Domagały, ul. Jana Pawła II, Mińsk Mazowiecki
Zdzisław K.: W Krakowie przed wejściem do baru "Vis a Vis" ustawiona jest ławeczka Piotra Skrzyneckiego.
Stacja kolejowa Warszawa Główna, ul. Kolejowa, Warszawa
MacGyver_74: Przeniosłem :)
Budynek nr 1-9, ul. Chachaja Władysława, Wrocław
Zdzisław K.: W tle osiedle Nowy Oporów.
Brama Cesarska, Wrocław
Irena Wolanin: Dzięki.
Gronów
blatro: Dziękuję :)

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Rob G.
Rob G.
MacGyver_74
MacGyver_74
Sendu
Sendu
Danuta B.
Danuta B.
Zbigniew Waluś
Danuta B.
Danuta B.
Alistair
Zbigniew Waluś
Zbigniew Waluś
Danuta B.
Alistair
Danuta B.
Danuta B.
Danuta B.
McAron
MacGyver_74

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Lokomotywy kopalniane w służbie wałbrzyskich kopalń
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2015-07-14 12:57:17, Aktualizacja: 2015-07-14 13:02:49, Odsłon: 3418

Charakterystyka lokomotyw kopalnianych wyprodukowanych przez Konstal w Chorzowie

Charakterystyka lokomotyw dołowych pracujących w wałbrzyskich kopalniach dostarczonych przez Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych w Chorzowie (Konstal)

Pierwszą kopalnianą lokomotywą dołową wyprodukowano w Konstalu w 1949 roku. Był to dwuosiowy pojazd elektryczny zasilany z górnej sieci, oznaczony symbolem Ld1.Lokomotywę wyposażono w dwie kabiny – jedną przeznaczono dla maszynisty, drugą dla konwojenta. Niewielki rozstaw osi pojazdu umożliwiał pokonywanie łuków o małych promieniach, rzędu 10 m. Do hamowania służył hamulec elektrodynamiczny i ręczny hamulec śrubowy, działający na cztery klocki. Napęd lokomotywy zrealizowano za pomocą dwóch silników trakcyjnych, pracujących w układzie szeregowo-równoległym. Oświetlenie pojazdu zasilano bezpośrednio napięciem trakcyjnym o wartości 220 V. Zakończenie produkcji nastąpiło w 1960 roku.

Rozwinięciem konstrukcyjnym pojazdu typu Ld1 i pojazdu typu Ld2 (lokomotywy tego typu nie pracowały w wałbrzyskich kopalniach) były lokomotywy Ld10 i Ld20. Zastosowano w nich rezystory fechralowe oraz oświetlenie zasilane napięciem bezpiecznym 12 V. Pojazdy te otrzymały wyższe kabiny maszynisty i konwojenta. Produkcja pojazdu Ld20 rozpoczęła się w 1958 roku, a dwa lata później pojazdu Ld10. Ich produkcję zakończono w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych. W drugiej połowie lat sześćdziesiątych w pojazdach tych zastosowano zwężoną kabinę maszynisty. Zmodernizowane pojazdy oznaczono symbolami Ld10M i Ld20M.

W 1962 roku wykonano prototyp, a w roku następnym uruchomiono produkcję seryjną lokomotywy typu Ldag05/1. Pojazd posiadał dwa silniki trakcyjne usytuowane równolegle do osi zestawów kołowych, przeniesienie mocy na zestawy kołowe za pomocą jednostopniowych przekładni czołowych, baterię o napięciu 72 V i mechaniczny hamulec zapadkowy uruchamiany ręcznie. Charakterystykę trakcyjną uzyskano stopniując napięcie na zsiskach silników i ich wzbudzenie. W drugiej połowie lat siedemdziesiątych w lokomotywie tego typu zwiększono pojemność pojemność energetyczną baterii akumulatorówdo 35,3 kWh, poprzez podwyższenie jej napięcia do 84 V. Silniki trakcyjne usytuowano prostopadle do osi zestawów kołowych, a przeniesienie mocy z silników na zestawy zrealizowano za pomocą przekładni ślimakowych. Zmodernizowane pojazdy oznaczono symbolami Ldag05M i Ldag05/1M.

W 1972 roku uruchomiono produkcję seryjną cieżkich dwuosiowych lokomotyw akumulatorowych-ognioszczelnych typu LeaBM12/1. Pojazd posiadał dwie kabiny dla maszynisty oraz po jednym silniku trakcyjnym. Przeniesienie mocy na zestawy kołowe realizowane było za pomocą wałów Cardana i przekładni dwustopniowych. Charakterystykę trakcyjną uzyskano stopniując wzbudzenie silnika i napięcie wyjściowe baterii. W 1974 roku lokomotywy tego typu wyposażono w tyrystorowy układ rozruchu i hamowania elektrycznego. Lokomotywe te oznaczono symbolami LeaBM12/1T i LeaBM12/2T.

W 1992 roku uruchomiono produkcję lokomotyw akumulatorowo-ognioszczelnych typu Lea12P. Wcześniej opracowano dokumentację konstrukcyjną kilku typów lokomotyw, które z różnych przyczyn nie wyszły poza stadium prototypu, m.in. lokomotywy typu LeaBM24 (lokomotywa akumulatorowa tandem). Mimo tego dwa egzemplarze tego typu znalazły się w wałbrzyskich kopalniach.

Lista lokomotyw kopalnianych dostarczonych przez Konstal

Odbiorca

Typ lokomotywy

Numery fabryczne

Szerokość toru

Data wysyłki

Lokomotywy elektryczne przewodowe typu Ld1, Ld10, Ld20

KWK Bolesław Chrobry

i KWK Mieszko

 

od 1964

KWK Wałbrzych

Ld1/a

468

470

14.01.1955

Ld1

567, 568

470

04.11.1955

Ld1

647, 651

470

31.07.1956

Ld1

685, 686

470

01.10.1956

Ld1

802, 808

470

01.09.1957

Ld10

1263, 1271

470

31.08.1960

Ld10

1378

470

29.06.1961

Ld10

1503

470

31.07.1962

Ld10

1504

470

23.08.1962

Ld10

1790

470

30.06.1964

Ld10

1962, 1963, 1964

470

31.05.1965

Ld10

2138, 2139, 2140, 2141, 2142, 2143

470

30.07.1966

Ld10

2377, 2378

470

25.06.1968

Ld20

1201, 1202

600

29.04.1960

Ld20

1325

600

25.02.1961

Ld20M

2528

600

10.12.1969

KWK Thorez

Ld1/a

465

480

11.01.1955

Ld1/a

467

480

14.01.1955

Ld1

560

480

27.10.1955

Ld1

655

480

31.07.1956

Ld1

684

480

01.10.1956

Ld1

782, 783

480

07.08.1957

Ld1

977, 979

480

05.02.1959

Ld1

1070, 1073, 1074

480

02.09.1959

Ld10

1260, 1261

480

10.08.1960

Ld10

1379, 1380

480

30.06.1961

Ld10

1657

480

27.08.1963

Ld10

1967, 1968

480

31.05.1965

Ld10

2379

480

25.06.1968

Ld10M

3073

480

22.03.1977

Ld10M

3270, 3271

480

28.03.1979

Ld10M

3272

480

27.05.1979

Ld10M

3799, 3800, 3801, 3802, 3803, 3804

480

30.11.1983

KWK Victoria

Ld1/a

463, 466

450

11.01.1955

Ld1

566

450

05.11.1955

Ld1

656

450

31.07.1956

Ld1

661

450

31.08.1956

Ld1

681

450

01.10.1956

Ld1

806

450

01.09.1957

Ld1

1088, 1089

450

18.09.1959

Ld1

1124

450

20.11.1959

Ld10

1508, 1509

450

23.08.1962

Ld10

1695, 1696, 1697, 1698

450

30.09. 1963

Ld10M

2758, 2759

450

13.05.1972

Ld10M

3074, 3075

450

22.03.1977

Lokomotywy elektryczne akumulatorowe typu Ldag05, LeaBM12 (LeaBM24)

KWK Wałbrzych

Ldag05/1

2

750

20.12.1963

Ldag05/1M

144

470

01.1978

Ldag05M

315, 316

470

31.03.1980

Ldag05M

407

470

29.07.1981

Ldag05M

695, 696

470

31.12.1985

Ldag05/1M

738

470

11.1987

Ldag05M

798

470

14.02.1989

Ldag05M

801

470

28.02.1989

LeaBM24

1

750

02.1973

LeaBM12/1T

32

470

14.05.1977

LeaBM12/1

186

470

12.1985

LeaBM12/2T

209

470

12.1985

LeaBM12/1T

287

470

03.1988

LeaBM12/1T

288

470

05.1988

LeaBM12/1T

311

470

30.11.1989

Lea12P1a

6

?

29.12.1994

KWK Thorez

Ldag05M

27, 28

480

01.1976

Ldag05/1M

111

480

28.10.1976

Ldag05M

317, 318

480

31.03.1980

Ldag05M

408

480

29.07.1981

Ldag05M

633, 634

480

10.05.1984

Ldag05/1M

739, 740

480

11.1987

Ldag05/1M

741

480

09.1981

LeaBM24

2

750

02.1973

LeaBM12/1T

17

480

17.04.1976

KWK Victoria

Ldag05/1M

160

450

01.1978

Ldag05M

314

450

31.03.1980

Ldag05M

457

450

05.1982

Ldag05M

491, 492

450

10.03.1983

Ldag05M

692, 693

450

31.12.1985

Ldag05M

796, 797

450

14.02.1989

Ldag05M

800

450

28.02.1989

Ldag05M

830, 831

450

25.04.1989

LeaBM12/1T

40

450

13.02.1981

Żródło:

Praca zbiorowa "Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., 135 lat zakładu", Wydawnictwo EMI-PPRESS, Łódź, 1999.


/ / /