Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Zdjęcia niezidentyfikowane (Wrocław), Wrocław
MacGyver_74: W związku z powyższymi komentarzami i wczorajszą dyskusją myślę, że można przenieść z niezidentyfikowanych do właściwej lokalizacji. :)
Jaz Wrocław I, Wrocław
jawc: Przepuść to [rzez ShiftN lub inny program prostujący, bo teraz jest niedobre wrażenie 'lecenia w lewo'.
Restauracja zum Gambrinus (dawna), ul. Wrocławska, Syców
Hellrid: Budynek stał przy ul. Kolejowej, nie 1 Maja, jest widoczny: nie istnieje.
Zdjęcia niezidentyfikowane (Międzybórz), Międzybórz
Hellrid: Najprawdopod. ulica Wrocławska, widoczna po prawej: , jednak brakuje innych porównań. Książka adresowa przedsiębiorstw wymienia wprawdzie nazwiska braci, ale nie podaje nazwy ulicy.
Karczma Pod czarnym Niedźwiedziem (dawna), ul. Wrocławska, Międzybórz
Hellrid: Budynek jest opisany na Herderze jako Bürgerhaus , dość szybko wypatrzony został na panoramie przy ulicy Wrocławskiej: , tutaj widać jego fragment ściany:
Kościół filialny Matki Bożej Bolesnej, Suszka
Stan: Do 2018 r. w tym miejscu znajdował się krzyż drewniany, widoczny m.in. na tej fotografii: Może uda się ustalić losy tego obiektu sakralnego (Pilce?).

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

rajaser
Hellrid
Hellrid
McAron
Hellrid
Termit
Termit
Parsley
moose
Rob G.
Parsley
Termit
Ireneusz1966
Hellrid
Hellrid
Hellrid
Zbigniew Waluś
FM
FM
FM
Termit

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Tabor wrocławskich tramwajów elektrycznych w latach 1893-1902
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2015-05-01 16:06:46, Aktualizacja: 2015-05-02 16:21:10, Odsłon: 1976

Wygląd wagonów w pierwszych latach eksploatacji sieci tramwajowej we Wrocławiu

1. Wagony silnikowe.

W 1893 roku dostarczono 40 wagonów silnikowych (numery 1-40). Były wybudowane w 1892 roku w firmie Herbrand w Kolonii. Podwozia do nich prawdopodobnie wytworzono w Bergische Stahlindustrie w Remscheid. Wyposażenie elektryczne pochodziło z AEG. Wagony posiadały z boku 6 wąskich okien zaokrąglonych z góry, rozstaw osi 1800 mm, 20 miejsc siedzących na dwóch ławkach wzdłuź pudła, 12 miejsc stojących na pomostach, 2 silniki o mocy 12 KM, hamulec ręczny i awaryjne elektromagnetyczne hamulce zwarciowe. W 1896 roku doszło 15 dalszych wagonów (numery 101-105) o takim samym wyglądzie jak poprzednie, jednak z lepszym podwoziem i mocniejszymi silnikami. W 1898 roku tabor powiększył się o kolejne 20 wagonów (numery 116-135), mogących ciągnąć 2 przyczepy. Wagony posiadały 4 szerokie okna w ścianach bocznych przedziału pasażerskiego, wysokie świetliki dachowe, otwory wentylacyjne w ścianach czołowych świetlików oraz powiększone platformy. W 1899 roku przybyło jeszcze 10 podobnych wagonów (numery 136-145). W 1902 dostarczono 5 nowych czterookiennych pudeł na potrzeby modernizacji wagonów sześciookiennych. Zdemontowane sześciookienne pudła wykorzystano do budowy doczep.

2. Wagony doczepne zamknięte.

W 1893 roku dostarczono 25 wagnonów doczepnych zamkniętych. Wagony te posiadały 20 miejsc siedzących i 16 miejsc stojących na pomostach. W następnym roku przybyło 5 kolejnych takich samych wagonów (numery 81-85). W latach 1897-1898 tabor powiększył się o dalsze 15 wagonów tego typu (numery 186-200). W 1902 roku z pudeł 5 sześciookiennych wagonów silnikowych zbudowano doczepy (numery 251-255), do których podwozia wykonała firma Trelenberg we Wrocławiu.

3. Wagony doczepne letnie.

W 1894 roku dostarczono 15 wagonów doczepnych letnich (numery 66-80). W kolejnych latach do 1900 roku stan inwentarzowy tych wagonów szybko wzrastał – w 1895 roku o 10 (numery 151-160), w 1896 roku o 5 (numery 161-165), w latach 1897-1898 o 20 (numery 166-185), w 1898 roku o 5, w 1899 o 15 i w 1900 o 15. Wszystkie te wagony posiadały 28 miejsc siedzących na ławkach poprzecznych i 16 miejsc stojących na pomostach, rozstaw osi 1700 mm, długość z pomostami 7000 mm. Poprzeczne ławki miały przesuwne oparcia umożliwiające pasażerom siedzenie w kierunku jazdy. Wzdłuż wagonu po obu jego stronach zamontowane były kładki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie oraz poruszanie się konduktorowi. W celu ochrony przed słońcem, wiatrem i deszczem wagony te początkowo posiadały boczne zasłony, które później usunięto. Około 1899 roku dostarczono wagony letnie o zmienionej konstrukcji, które nie sprawdziły się w eksploatacji. Prawdopodobnie przebudowano je na gospodarcze lub zmodernizowano.

4. Wagony gospodarcze.

Początkowo tabor gospodarczy składał się z pługu odśnieżnego z własnym napędem (nr 99), 2 wagonów solarek, 2 wagonów montażowych i 2 wagonów narzędziowych. W 1900 roku na stanie były 22 wagony gospodarcze – wymieniony pług odśnieżny, polewaczka, 4 solarki, 4 wagony montażowe, 4 wagony do robót torowych oraz 8 dużych otwartych wagonów towarowych. W 1901 roku doszedł wagon wywrotka i wagon dźwigowy. W 1902 roku zbudowano w warsztatach ESB 4 wagony robocze (towarowe).

Statystyka wagonów tramwajowych w latach 1893-1902

Rok

Stan na dzień 31 grudnia

Przejechane

wozokm

[tys.]

Silnikowe

Doczepne

Razem

Zamknięte

Letnie

1893

40

25

25

--

966

1894

40

45

30

15

2217

1895

40

55

30

25

2247

1896

55

60

30

30

2283

1897

55

65

.

.

2394

1898

75

100

45

55

3017

1899

85

115

45

70

3566

1900

85

130

45

85

3553

1901

85

130

45

85

3644

1902

85

135

50

85

3278

 

Ważniejsze źródła:

S. Bufe: Strassenbahnen in Schlesien; Egglham 1992

Sprawozdania i analizy Elektrische Strassenbahnen Breslau

 


/ / / /